Veranderingen in bedrijfsprocessen
De inrichting van bedrijfsprocessen en -procedures is bij veel bedrijven historisch bepaald. Ooit is er goed over de procedures nagedacht en is een weloverwogen keuze gemaakt voor een zekere werkvolgorde en organisatiestructuur. Daarna worden de processen nauwelijks gewijzigd, want veranderen is niet leuk, en het kost tijd en geld. En, “we doen het toch altijd al zo, dus waarom zouden we veranderen?”.
Natuurlijk is het verstandig om bestaande, goed werkende structuren te handhaven, en ze niet zomaar overboord te gooien. Anderzijds moet het risico van vastgeroeste gewoontes niet onderschat worden; de wereld buiten het bedrijf blijft veranderen en wacht niet!
Bij veel productiebedrijven bijvoorbeeld is een duidelijke trend zichtbaar van een verschuiving van het Klant Order Ontkoppel Punt, waardoor klantenwensen steeds dieper ingrijpen op het productieproces.
Vaak kunnen met relatief eenvoudige wijzigingen in logistieke en / of administratieve procedures forse verbeteringen in efficiency behaald worden, wat resulteert in tijdwinst, prettiger werken en financieel voordeel. Ook kunnen de razendsnelle ontwikkelingen in de techniek nieuwe mogelijkheden bieden die tot voor kort niet bereikbaar waren.
Het veranderen van werkwijzen wordt vaak geforceerd door de invoer van een nieuw administratief systeem. De besprekingen die voor de implementatie van een nieuw systeem nodig zijn, dwingen de betrokkenen tot een andere kijk op de gebruikelijke gang van zaken. Daarbij blijkt vaak dat bepaalde wijzigingen ook in de oude situatie voordeel hadden kunnen opleveren, als iemand de moeite had genomen (en de durf had gehad) om de bestaande werkwijzen ter discussie te stellen.
Het kan daarom nuttig zijn, ook wanneer er géén sprake is van de implementatie van een nieuw systeem, om de bedrijfsprocessen regelmatig goed onder de loep te nemen. De onbevooroordeelde kijk van een buitenstaander kan dan een waardevolle aanvulling zijn.
Ik ben bij een groot aantal bedrijven betrokken geweest bij de herziening van logistieke en administratieve processen, en ik heb ruime ervaring in het zoeken naar mogelijke optimalisaties in organisatiestructuren.
Is het voor uw organisatie tijd om de werkwijzen eens goed tegen het licht te houden? En kunt u daarbij best een paar extra ogen gebruiken? Neemt u dan contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking.
Geef een reactie